szombat, november 17, 2018
Civil Hírügynökség

Veled együtt átszabtuk a divatvilágot!

Participants show their "Detox" tattoos. 33 people whipped off their clothes in Chatuchak market, Bangkok, to join more than 600 people worldwide to strip outside Adidas and Nike stores in 29 cities in 10 countries surprising shoppers, setting the record for the world’s largest striptease and challenging the global sportswear giants to eliminate hazardous chemical releases from their supply chain and products and become champions for a toxic-free future.

Hét év alatt rávettük a legnagyobb divatcégeket, hogy lemondjanak a legszennyezőbb vegyszerekről.

Hét éve indítottuk útjára a világméretű „Detox My Fashion” kampányunkat azért, hogy megállítsuk az élővizeink szennyezését, amit a divatcégek gyártóüzemeinek toxikus vegyszerei okoznak.

Amikor először megkérdeztük a világszerte kedvelt ruhamárkákat, azt mondták: nem tudják, pontosan milyen beszállítók gyártják a termékeiket, és hogy nem lehet tenni a szennyezés ellen. Ezt a választ persze nem fogadtuk el.

Világszerte veletek együtt cselekedtünk, hogy rávegyük a cégeket a felelősség vállalására. Hozzád hasonló emberek a világ legkülönbözőbb pontján szólították fel a cégeket: hagyják abba a környezetünk szennyezését ezekkel a mérgező anyagokkal. Petíciókat írtatok alá, üzeneteket küldtetek a közösségi médián, és látványos eseményeken vettetek részt a márkák üzleteinél, hogy ők is megértsék: nektek fontos a környezetünk védelme, az emberek egészsége, és az, milyen módon készülnek el a ruhák.

A ti kitartásotoknak köszönhető, hogy mára 80 márka jó úton halad afelé, hogy 2020-ig kivonja az összes veszélyes vegyszert a teljes beszállítói láncából. Ezek a cégek együtt a teljes globális ruhagyártás 15%-át adják.
Olyan piacvezető márkák kezdtek el felelősséget vállalni a termékeik gyártásának módjáért, mint a Zara, az Adidas vagy a Tesco. Elkezdték tesztelni és nyilvánosságra hozni a gyáraikból származó szennyvizek összetételét, és kevésbé ártalmas vegyszerek használatára térnek át. Emellett elkezdik kiépíteni a kapcsolatot a termékeiket gyártó munkásokkal Kínában, Mexikóban, Indonéziában és további országokban. Mindezek révén nemcsak a vizeink váltak tisztábbakká, hanem a ruhagyárakban dolgozó – vagy éppen azok közelében lakó – emberek életkörülményei is javultak.

Forradalmi változást, átláthatóságot hoztatok a divatvilágba. Olyan civil szervezetek, mint a Fashion Revolution vagy a Changing Markets jobb munkakörülményeket és fenntarthatóbb anyagokat követelnek a divatiparban. Ezek olyan, pozitív folyamatokat indítottak be, amelyeket nem lehet visszavonni. Mindez remek példája annak: lehetetlennek tűnő dolgokat is el lehet érni, ha az emberek elkezdenek kiállni azért, ami fontos számukra!

Természetesen még rengeteg mindent kell tennünk. A „fast fashion” népszerűsége tovább nő, különösen az online vásárlás mindennapossá válásával. A vállalatok így évről évre egyre olcsóbb ruhákkal állnak elő. Noha azt már megtanulhattuk, hogy semmi sincs ingyen: a nagy ruhamárkák a környezetünk és a ruhagyártó munkások kihasználásának árán tudták olcsón adni termékeiket. Csakhogy a klímaválság egyre fokozódik; elképesztő mennyiségű hulladékkal árasztjuk el a környezetünket; és a szintetikus ruhákból származó műanyag mikrorészecskék már mindenütt jelen vannak a vizeinkben, a Tiszától a Földközi-tengeren át a Déli-sarkvidékig. Ezt nem hagyhatjuk annyiban.

Amellett, hogy a divatcégeket rábírjuk a környezetbarátabb gyártásra, egyéni felelősségünk is van. Mindennapi döntéseinkkel mindannyian sokat tehetünk egy élhetőbb jövő érdekében!

• Vásárolj kevesebbet! Varrd meg, ha elszakadt; alakítsd újra! Szervezz ruhacserét barátaiddal, ha már nem használsz egy ruhát, vagy add valaki olyannak, akinek szüksége van rá!
• Készíts ruhát vagy más hasznos cuccokat! Gondold újra régi ruháid, csatlakozz a MAKE SMTHNG közösségéhez! (Itt további tippeket találsz.)
• Szervezz te is eseményt, ahol a régi ruhákat „gomboljátok” újra, és csatlakozzatok a MAKE SMTHNG-héthez – ami a fekete péntek (Black Friday) napján, november 23-án indul.

——
• A Detox-kampányhoz csatlakozó 80 márka vállalta, hogy felhagy a Greenpeace által 11 kiemelt fontosságú csoportba sorolt kockázatos vegyszerek használatával, és rendszeresen beszámolnak azok jelenlétéről a beszállítóik gyáraiból származó szennyvizekben. Sőt a vállalatok jelentős része további vegyületek kivezetését is beütemezi.
• A Detox mellett elköteleződő márkák 72%-a teljesen kivezette a PFC-k (per- és polifluorozott vegyi anyagok) használatát a termékekben; a maradék 28%-uk szintén komoly léptekkel haladnak efelé.
• A Detox-kampánynak köszönhetően alapvető szemléletváltás történt a ruhaiparban: a gyártók már a teljes gyártási folyamat során vizsgálják a szennyezéseket, nem csak a végtermékekre vonatkozóan.

Az eredményekről részletesebben a Greenpeace Németország friss tanulmányában olvashatsz: Destination Zero – Seven Years of Detoxing the Clothing Industry.

 

Forrás: greenpeace.blog.hu

Friss műsorok

Comments are closed.