hétfő, március 25, 2019
Civil Hírügynökség

Nem kérnek az elektromos jetskikből

jetsky-181210

“Ellenezzük a jetski használatát a magyar tengeren” – közölte Balassa Balázs, a Balatoni Szövetség (BSZ)elnöke a hirbalaton.hu-val annak a felmérésnek az eredményét, amelyben kikérték a tagönkormányzataik polgármestereinek véleményét az elektromos jetski Balatonon történő használatáról.

Véleményünk szerint nem lehet biztonságosan lehatárolni a Narke TheElectrojet közlekedési útvonalát. Egy új, fokozott veszélyhelyzetet generálna a jetski balatoni megjelenése a fürdőzőkre nézve. Még ha esetleg jogszabállyal arra köteleznék az eszközt használót (például a száguldozni vágyó fiatalokat), hogy a parttól 500 m-en belül nem használhassák nagy sebességi fokozaton, még akkor is sokakat veszélyeztetne – indokolta az állásfoglalást.

A hirbalaton.hu-nak hozzátette: talán még veszélyesebb az olyan úszóra nézve, aki magányosan szeli a vizet, sokszor kilométerre a parttól és egy ilyen gyorsan mozgó járműről csak egy pontnak tűnik. Balassa Balázs hangsúlyozta, a BSZ polgármesterei tisztában vannak azzal, hogy elengedhetetlen a turisztikai szolgáltatások színesítése, de az csak a hagyományaink, az értékeink megőrzése mellett történhet.

– A családbarát, biztonságos szolgáltatások számtalan lehetőséget kínálnak a kulturált kikapcsolódásra. A Balaton egy biztonságos vízfelület, ami egy érték, és amely tulajdonságát meg kell őrizni. A Balatonon komoly hagyományokkal rendelkezik a vitorlázás. Véleményünk szerint a családi és vitorlásturizmust kell erősíteni a jövőben – fogalmazott a BSZ elnöke.
Kitiltaná a Balatonról az e-jetskit az üdülőrégió egyik legaktívabb civil szervezete, a Nők a Balatonért (NABE) is.

Civilek szerint zavaró és a környezetre is káros a magyarok által kifejlesztett elektrojet. A tervezők szerint nincs miért aggódni.

– Szeretném, ha a Balaton a pihenés, a csend és a családok tava maradhatna. Sem az élővilágnak, sem az üdülőknek nincs szüksége a zavarásra, zajra, szennyezésre. Maradjon a Balaton a fürdőzőké! – ilyen és ehhez hasonló megjegyzések olvashatók a Nők a Balatonért Egyesület (NABE) petíciójához csatolva, amelyet azért indított a civil szervezet, hogy törvényileg tiltsák be az elektromos jetskik használatát a tavon.

A  felhívást eddig csaknem hétszázan írták alá, köztük Bezeréti Katalin, Balatonföldvár korábbi polgármestere is.

– A motorcsónakokat több mint harminc éve kitiltották a Balatonról, mert megértették a döntéshozók, nemcsak veszélyes, de ökológiailag is káros. Ez az elektromos jetskire is vonatkozik, mert felkavarja a sekély tóban az iszapot, aminek komoly következményei lehetnek – mondta a Népszavának Hajósy Adrienn, a NABE aktivistája. Úgy vélte, nincs miért engedélyezni az elektrojetet, mert bár hivatalosan annak számít, nem valódi közlekedési eszköz, s csak egy tehetős réteg újabb játékszere lesz, amely azonban százezrek kikapcsolódását teszi tönkre.

– Van éppen elég más vízfelület, ahol szórakozásból száguldozni lehet – jelentette ki az aktivista. A tiltakozást kiváltó elektrojet elvileg nem jetski : a magyar fejlesztésű jármű ugyanis hivatalosan nem vízi sporteszköz, hanem kisgéphajó, amelyhez jogosítvány szükséges. Az elektrojetet világszabadalomként Balatonvilágoson fejlesztik, gyártója szerint más, mint a jetski, mert nem szennyező, nem pazarló és sokkal halkabb. Az ötletgazdák szerint ugyanakkor balatoni elterjedése újabb vonzerőt jelentene a tó számára.

– A fejlesztés során kiemelten figyeltünk rá, hogy az elektrojet ne szennyezze a környezetet és ne okozzon zajszennyezést sem – mondta Rádi Péter, a Narke Team ügyvezetője. – A gyártás és a tesztelés alatt készült mérések azt mutatják, hogy az elektrojet minden követelménynek megfelel. Ettől függetlenül nyitottak vagyunk a párbeszédre azokkal, akiket a hivatalos papírok és adatok nem győznek meg – tette hozzá. A gyártó cég vezetője elmondta, műszakilag olyan megoldást sikerült kifejleszteniük, amelynek köszönhetően a járműnek minimális a merülése, és a hanghatása sem releváns. – Emellett jól manőverezhető, biztonságos, a vezetése jogosítványhoz kötött, azaz nem kell attól tartani, hogy felelőtlenül száguldozhat vele bárki a fürdőzők között – mondta. A hajózási szabályzat egyébként előírja, mely vízfelületeken lehet vele közlekedni – tette hozzá.

Rádi Péter szerint az e-jetski ára is előrevetíti, hogy nem lesz tömegtermék: arra számítanak, hogy a nemzetközi kereslet lesz magasabb, nem a hazai. A Balaton vizéről egyébként a jetskik – a belső égésű motorral hajtott kishajókhoz és csónakokhoz hasonlóan – ki vannak tiltva, viszont az eletrojet megfelel a jelenlegi törvényi kritériumoknak.

– Jelenleg valóban nincs törvény az elektromos jetskire – ismerte el Hajósy Adrienn –, mert amikor a 80-as években megalkották az erre vonatkozó passzust, nem gondolhatott senki elektromos meghajtású járművekre. – S ezt a jogi kiskapuit akarják most kihasználni – mondta. A tóparti önkormányzatokat tömörítő Balatoni Szövetség legutóbbi ülésén fel is merült, módosítani kellene az ide vonatkozó jogszabályt, hogy a törvény az elektrojetre is vonatkozzon, de akadt olyan ötlet is, hogy 15 kilométer/órában kellene maximálni a jármű megengedett sebességét a tavon. Utóbbi vélhetően azt jelentené, hogy az elektrojet nem terjedne el a Balatonnál: ki fizetne több mint 15 millió forintot valamiért, amivel úgy tud haladni, mint egy gumikajakkal.

Milliárdos fejlesztés
A Narke TheElectrojet névre keresztelt jármű magyar mérnökök munkájának köszönhető, s néhány éve kezdődött meg a fejlesztése Balatonvilágoson: az eddig több mint 1 milliárd forintos beruházást az unió 369 millióval támogatta. Az elektrojet hivatalosan három személyes, súlya 380 kiló, a háromfázisú aszinkronmotor 60 lóerős, s 55 kilométer/órás sebességre képes, az akkumulátora másfél-két órás működést tesz lehetővé egy töltéssel – irta a nepszava.hu.

 

Forrás: greenfo.hu

Friss műsorok

  • Cím: Fogyasztóvédelem – Igazságügyi szakértés – könnyűipari termékek
  • Hossz: 56:30
  • Vendég: Dr. Csanádi Károly a Pest megyei Békéltető Testület vezetője és Hoffer Ferenc igazságügyi szakértő

1/7. Mikor és hogyan forduljunk igazságügyi szakértőhöz, ha panaszunk van? Hogyan válasszunk szakértőt? Ki fizeti és mire jó a szakértői vélemény?

Letöltés
  • Cím: Fogyasztóvédelem – Gázkészülékek javítása és karbantartása
  • Hossz: 56:56
  • Vendég: Dr. Csanádi Károly a Pest megyei Békéltető Testület vezetője és Horváth Zoltán gázkészülék szervízvezető

1/6. Háztartásokban használatos gázkészülékek karbantartásával, javításával és vásárlásával kapcsolatos panaszok és azok elkerülése érdekében való felkészülés és teendők.

 

Letöltés
  • Cím: Fogyasztóvédelem – Közlekedés, autós panaszkezelés 2.rész
  • Hossz: 56:55
  • Vendég: Dr. Csanádi Károly a Pest megyei Békéltető Testület vezetője és Wendler András mérnök és szervízvezető

1/ 5. Az autós fogyasztók panaszai és azok kezelése. Fogyasztói jogviták rendezési módjai. Téli és őszi közlekedési felkészülés. Számlaviták és elkerülésük.

Letöltés
  • Cím: Fogyasztóvédelem – Közlekedés, autós panaszkezelés
  • Hossz: 56:55
  • Vendég: Dr. Csanádi Károly a Pest megyei Békéltető Testület vezetője és Wendler András mérnök, szervízvezető

1.4  Az autós fogyasztók panaszai és azok kezelése. Fogyasztói jogviták rendezési módjai. Téli és őszi közlekedési felkészülés. Számlaviták és elkerülésük.

Letöltés

Comments are closed.